Czym zastąpić mleko krowie?

Wiele osób z powodu nietolerancji lub alergii na laktozę jest zmuszonych do rezygnacji z mleka krowiego. Powodem wykluczenia napojów pochodzenia zwierzęcego z diety może być także przejście na wegetarianizm lub weganizm. Mleko krowie z powodzeniem zastąpi mleko roślinne (https://www.bee.pl/9005-zdrowa-zywnosc-i-delikatesy-napoje-roslinne), które stało się na tyle popularne, że znajduje się w ofercie wielu sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. W zależności od preferencji smakowych i zdrowotnych można wybrać napój roślinny z szerokiej gamy rodzajów.

Mleko roślinne do kawy

Zwolennicy picia kawy z mlekiem mogą wypróbować kilka napojów roślinnych, zanim znajdą swój ulubiony. Mleko roślinne w zależności od rodzaju może wpłynąć na smak kawy.  Niektóre z dostępnych wariantów mlek roślinnych to:

  • mleko sojowe – zawiera dużą ilość białka przy jednoczesnej niskiej zawartości cukru; jest podobne do mleka krowiego jeśli chodzi o składniki odżywcze,
  • mleko owsiane – dobrze się pieni i można przygotować z niego cappuccino oraz latte, świetnie miesza się z kawą,
  • mleko ryżowe – jest naturalnie słodkie w smaku, a ze względu na swoją konsystencję nie da się go spienić,
  • mleko migdałowe – zawiera dość dużą ilość witaminy E, doskonałe dla fanów orzechowych aromatów,
  • mleko kokosowe – dodane do kawy nie rozwarstwia się, zawiera dużą ilość tłuszczy nasyconych.

Korzyści ze spożywania mleka roślinnego

Osoby interesujące się środowiskiem naturalnym docenią fakt, że produkcja mlek roślinnych w zdecydowanie mniejszym stopniu przyczynia się do emisji gazów cieplarnianych niż wytwarzanie mleka krowiego. Niektóre z dostępnych na rynku napojów roślinnych są wzbogacone w wapń, co jest ważną zaletą szczególnie przy całkowitej rezygnacji z nabiału. Wapń wzmacnia kości i zęby oraz zapobiega osteoporozie. Dodatkowo, osoby unikające w swojej diecie cukru mogą wybrać mleka roślinne w całości pozbawione tego słodzika. Większość napojów roślinnych ma dosyć niską zawartość kalorii, szczególnie mleko migdałowe i owsiane. Warto zwrócić uwagę na skład napoju, który powinien zawierać nasiona bądź orzechy, wodę, naturalne aromaty i sól. Mleka roślinne są lekkostrawne, a przy braku nietolerancji na bazowy składnik wzbogacają dietę w składniki odżywcze.

Czytaj dalej

Czy mleko roślinne jest lepsze od tradycyjnego?

Mleko roślinne w kuchni

Odmianą mleka tradycyjnego może być mleko roślinne, które ma wiele smaków. Do tej pory znane było mleko sojowe, którego smak był naturalny i tym samym stanowił dobrą bazę na śniadanie. Od kilku lat można spotkać w sprzedaży mleko migdałowe, ryżowe, kokosowe, pistacjowe, owsiane i jaglane. Każde z nich ma zupełnie inny smak, a dla dzieci produkuje się dodatkowo w wersji waniliowej oraz kakaowej. Można je pić na ciepło oraz na zimno, jako dodatek do kawy zbożowej, kakao, czekolady na gorąco, a także ma zastosowanie do wielu płatków śniadaniowych. Jest to alternatywa dla osób, które nie mogą pić mleka krowiego ze względów zdrowotnych, a także dla wegetarian. Ekologiczne mleko roślinne ma bardzo wysoką jakość, gdyż pochodzi z gospodarstw agroturystycznych, znajdujących się na naturalnych obszarach ziemi. Sklepy ze zdrową żywnością sprzedają mleko w kartonowych opakowaniach 1 litrowych, w sam raz dla całej rodziny. Jest to produkt kilkudniowy, dlatego warto szybko go wykorzystać w kuchni.

Zalety kulinarne mleka roślinnego

Mleko roślinne jest produktem sycącym, a także bardzo lekkim, co nie obciąża zbytnio jelit. Ma to ogromne znaczenie dla osób, które lubią pić duże ilości mleka. Bardzo dobre zastosowanie ma w deserach owocowych, czy w postaci miksów owocowych na bazie mleka, w sam raz do picia. Na śniadanie może służyć jako baza do kaszek smakowych dla dzieci, do musli, płatków owsianych, kukurydzianych oraz do gotowanego ryżu na mleku. Latem można pić je w wersji letniej, ponieważ ma bardzo delikatny smak i w podróży jest nieocenione. Wegetarianie mogą nim zastąpić wszystkie domowe przepisy z użyciem mleka, czy to do deserów, czy nawet ciast. Wyroby kulinarne są o wiele delikatniejsze, dlatego polecane jest dodawanie bananów, bakalii, kakao, a także truskawek i malin. Mleko roślinne powinno być przechowywane w lodówce przez kilka dni, ponieważ bardzo szybko traci smak. Aby tego uniknąć, warto codziennie go użytkować do różnych dań i napojów jako smakołyk, ale i zamiennik wody.

Czytaj dalej

Mleko roślinne w kilku smakach

Dla kogo mleko roślinne?

Osoby, które są uczulone na laktozę lub nie lubią smaku krowiego mleka, nie muszą rezygnować z kawy z mlekiem oraz z płatków śniadaniowych. Mleko roślinne ze strony www.bee.pl jest smacznym zamiennikiem krowiego mleka. Powstaje poprzez ekstrakcję części roślin, na przykład nasion. Poszczególne organy roślin zalewa się wodą, po pewnym czasie cenne mleko jest gotowe. Roślinny napój może być stosowany jako dodatek do deserów, do kawy oraz herbaty.

Popularne rodzaje mleka roślinnego

Istnieje wiele napojów, które różnią się smakiem, konsystencją, kalorycznością oraz zawartością cennych substancji. Popularne jest mleko sojowe, które wytwarza się przy użyciu nasion tej rośliny strączkowej. Soja jest bogata w aminokwasy, w wapń oraz w fosfor i potas. W mleku sojowym znajdują się też witaminy z grupy B. Jest często stosowane jako dodatek do kawy dla osób, które nie jedzą produktów pochodzenia zwierzęcego. Innym popularnym napojem roślinnym jest mleko migdałowe. Ten produkt charakteryzuje się niską kalorycznością i słodkim smakiem. Ma też wyczuwalny aromat migdałowy. Jest chętnie spożywane z płatkami śniadaniowymi, nadaje się też jako zamiennik mleka do deserów. Mleko ryżowe najchętniej spożywane jest przez dzieci, nie trzeba go dosładzać. Ma dużo błonnika oraz wapnia. Podobnie smakuje mleko owsiane. To dobry napój na upalne dni, szybko gasi pragnienie. Cenione jest też ze względu na wysoką zawartość błonnika i cennych substancji, które wspomagają układ krwionośny.

Mniej znane mleko roślinne

Mleko z orzechów nerkowca na rynku pojawiło się  dość niedawno. Ma intensywny, orzechowy smak i dużą zawartość tłuszczu nienasyconego. Stosowane jest w kuchni do gotowania, podobnie jak mleko kokosowe. Mleko z nerkowców ma małą ilość węglowodanów, fajnie pasuje do kawy oraz do deserów. Bardzo ciekawy smak ma mleko z orzechów laskowych, mimo iż jest bardziej kaloryczne niż pozostałe roślinne napoje, często sięgają po nie dzieci. Napój, który uzyskuje się z nasion konopi, zawiera cenne kwasy omega. Wspomaga pracę układu nerwowego i serca.

 

Czytaj dalej