Czym zastąpić mleko krowie?

Wiele osób z powodu nietolerancji lub alergii na laktozę jest zmuszonych do rezygnacji z mleka krowiego. Powodem wykluczenia napojów pochodzenia zwierzęcego z diety może być także przejście na wegetarianizm lub weganizm. Mleko krowie z powodzeniem zastąpi mleko roślinne (https://www.bee.pl/9005-zdrowa-zywnosc-i-delikatesy-napoje-roslinne), które stało się na tyle popularne, że znajduje się w ofercie wielu sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. W zależności od preferencji smakowych i zdrowotnych można wybrać napój roślinny z szerokiej gamy rodzajów.

Mleko roślinne do kawy

Zwolennicy picia kawy z mlekiem mogą wypróbować kilka napojów roślinnych, zanim znajdą swój ulubiony. Mleko roślinne w zależności od rodzaju może wpłynąć na smak kawy.  Niektóre z dostępnych wariantów mlek roślinnych to:

  • mleko sojowe – zawiera dużą ilość białka przy jednoczesnej niskiej zawartości cukru; jest podobne do mleka krowiego jeśli chodzi o składniki odżywcze,
  • mleko owsiane – dobrze się pieni i można przygotować z niego cappuccino oraz latte, świetnie miesza się z kawą,
  • mleko ryżowe – jest naturalnie słodkie w smaku, a ze względu na swoją konsystencję nie da się go spienić,
  • mleko migdałowe – zawiera dość dużą ilość witaminy E, doskonałe dla fanów orzechowych aromatów,
  • mleko kokosowe – dodane do kawy nie rozwarstwia się, zawiera dużą ilość tłuszczy nasyconych.

Korzyści ze spożywania mleka roślinnego

Osoby interesujące się środowiskiem naturalnym docenią fakt, że produkcja mlek roślinnych w zdecydowanie mniejszym stopniu przyczynia się do emisji gazów cieplarnianych niż wytwarzanie mleka krowiego. Niektóre z dostępnych na rynku napojów roślinnych są wzbogacone w wapń, co jest ważną zaletą szczególnie przy całkowitej rezygnacji z nabiału. Wapń wzmacnia kości i zęby oraz zapobiega osteoporozie. Dodatkowo, osoby unikające w swojej diecie cukru mogą wybrać mleka roślinne w całości pozbawione tego słodzika. Większość napojów roślinnych ma dosyć niską zawartość kalorii, szczególnie mleko migdałowe i owsiane. Warto zwrócić uwagę na skład napoju, który powinien zawierać nasiona bądź orzechy, wodę, naturalne aromaty i sól. Mleka roślinne są lekkostrawne, a przy braku nietolerancji na bazowy składnik wzbogacają dietę w składniki odżywcze.

Czytaj dalej